GITEX بزرگترین نمایشگاه فناوری و تکنولوژی خاورمیانه

GITEX بزرگترین نمایشگاه فناوری و تکنولوژی خاورمیانه


(“Gulf Information Technology Exhibition “) بزرگترین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات درآسیا و خاورمیانه می باشد. در این رویداد سالیانه بیش از هزار بازدید کننده از سراسر دنیا برای بازدید از بیش از چهارهزار غرفه به آن مراجعه می کنند.

شروع GITEX

اولین بار در سال 1981 با هدف توسعه و پیشرفت کشورهای شرقی در زمینه های آی تی و تکنولوژی این نمایشگاه در یکی از سالن های مرکز تجارت جهانی دبی درامارات متحده عربی با عنوان GITE برگزار شد. با راه‌اندازی macworld  در سال 1988 به نام آن یک x اضافه شد و 3 سالن دیگر به آن افزوده شد. تعداد سالن‌های این نمایشگاه در حال حاضر 10 سالن است و با 21 کشور در دنیا در ارتباط می‌باشد و میزان بازدید آن به‌ صورت روزانه 150،000 نفر می‌باشد..

پس از اولین سال برگزاری این رویداد و استقبال شرکت های فعال در زمینه آی تی از این نمایشگاه، این نمایشگاه تبدیل به یک رویداد سالانه شد ، که هم اکنون یکی از بزرگترین نمایشگاه های دنیاست که از سرتاسر جهان، شرکت های حوزه آی تی در آن شرکت می کنند و بازدید کنندگان آن نیز مدیران ارشد، مدیران آی تی شرکت های بزرگ تکنولوژی از تمام اقصی نقاط جهان می باشند.

معمولا مصرف کنندگان و شرکت های بزرگی از شرق و غرب جهان به نمایشگاه جیتکس می آیند که همین امر موجب کسب اعتبار جهانی برای این نمایشگاه شده است. در گذشته شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت، دل، اتصالات و ای ست در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.

GITEX در دهه های 2000

در سال 2009 با ظرفیت بازدید ۱۳۸.۰۰۰ شرکت کننده در آن، توانست ۱۵۰.۰۱۹ نفر را برای بازدید از جیتکس دبی مجاب کند. و در همین سال بود که مایکروسافت از ویندوز 7 رونمایی شد.

طبق آمار اعلام شده توسط مسئولین این نمایشگاه، در جیتکس سال ۲۰۱۲ از میان بازدیدکنندگان سهم خاورمیانه ۶۰ درصد، آفریقا ۱۹ درصد، آمریکا ۱۳ درصد، شرق و شمال آسیا ۴ درصد و همچنین سهم اروپا نیز ۴ درصد بوده است. آمار نشان دهنده این است که سهم آفریقا نسبت به سال قبل (۲۰۰۱) به میزان ۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

GITEX 2014

در جیتکس سال ۲۰۱۴ غول های بزرگ فناوری همچون  Apple ،HP ،Samsung ،Lenovo ،Dell ،Toshiba ،Blackberry ،و Better Life حضور پیدا کردند و همین حضور ستاره های جهان فناوری، اعتبار عجیب و غریبی نصیب جیتکس کرد.

از برخی اتفاقات مهم که در جیتکس سال گذشته رخ داد می توان به تولید تلویزیونی ۳ بعدی، بدون عینک، با فرمت فورکی، و همچنین تبلت ۷ اینچی سه بعدی و اسمارت فون سه بعدی توسط شرکت Aries Group دبی، رونمایی از حرفه ای ترین ارتباط زنده راه دور مشتری و بانک به نام Avaya Smart Connect، صفحه نمایش عجیب شرکت خودرو سازی لینکلن در طی رونمایی از ماشین جدید MKC، محصولات فورکی پاناسونیک، رونمایی از سری اسمارت فون های جدید شرکت Polaroid اشاره داشت.

GITEX 2015

نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۵ در برج تجاری دبی توسط حمدان بن محمد راشد ولیعهد ۳۲ ساله دبی افتتاح شد.  مساحت نمایشگاه جیتکس در سال 2015 به میزان 84،000 مترمربع بوده است و 146،000 نفر از آن بازدید کرده‌اند که از 10 کشور مختلف بوده‌اند. تعداد افراد مشارکت‌ کننده و اسپانسرها در این نمایشگاه 4200 نفر بوده است.

GITEX 2017

در سال 2017 ، بیش از 5000 شرکت در این نمایشگاه غرفه داشتند و بیش از 100.000 نفر از 120 کشور مختلف نیز در روزهای برگزاری نمایشگاه، از آن بازدید کردند. نمایشگاهی که در سال 2017 برگزار شد 5000 غرفه داشت و از کشورهای مختلفی در آن شرکت کرده بودند.

 نمایشگاه جیتکس دبی 2017  بیش از 140،000بازدیدکننده داشت که قسمت خریدوفروش الکترونیک و گجت آن 4 درصد را تشکیل می‌داد. و به میزان 240،000،000 دلار خرید وفروش در آن رخ داد.

GITEX 2018

نمایشگاه جیتکس دبی سال 2018 نیز در حوزه فناوری و تکنولوژی برگزار شد که فعالان این بخش‌ها در آن شرکت کردند. نمایشگاه جیتکس دبی سال 2018 درواقع سی و هشتمین دوره برگزاری این نمایشگاه بود که حدود 20 بخش مختلف که در بیش از 10 صنعت کاربرد داشند در آن شرکت کردند.

موضوعات نمایشگاه GITEX

رایانش ابری ((Cloud

2– GolfComms

3– Block Chain

4– سخت افزار

5– نرم افزار

6– تکنولوژی مصرف کننده

7– پلت فرم تخصصی تجارت برای توزیع کنندگان گوشی های همراه

8– امنیت شبکه و زیر ساخت

9– دیتا سنتر یا مرکز داده

10– دیتا های بزرگ (Big Data)

11– چاپ سه بعدی (3D)

12– شهرهای هوشمند

13– خانه های هوشمند

14– محل کار هوشمند

15– حمل و نقل در آینده

16– هواپیمای بدون سرنشین و پهباد

17– رباتی

هرساله یک شرکت حاضر در نمایشگاه هزینه حضور و پذیرایی از اصحاب رسانه و خدمات نمایشگاهی را بر عهده می‌گیرد. بخش Media Centre قسمتی از نمایشگاه است که برای بهره‌مندی اصحاب رسانه و برقراری ارتباطات لازم در انتشار مناسب اخبار، تماس با دنیای خارج نمایشگاه و استراحت مهیا می‌باشد.

این فضا مجهز به امکانات اینترنت پرسرعت، لپ‌تاپ‌های مجهز به فناوری‌های مورد نیاز، فاکس، تلفن، کپی و اسکنر و پرینتر پذیرای اصحاب رسانه بوده که با پذیرایی مرتب از لحاظ مواد غذایی و هدیه‌های متفاوت روزانه برای خبرنگاران و عکاسان تکمیل می‌شود.
همچنین در هفته‌ی تکنولوژی GITEX برای پیدا کردن نوآوری‌هایی در زمینه صنعت، جوایزی ویژه در نظر گرفته می‌شود، به عنوان مثال جایزه‌ی GITEX Hot Stuff متعلق به وسایل الکترونیکی است که بیشترین مصرف‌کننده را دارا باشد. اعضاء در این گروه به ده بخش تقسیم می‌شوند که برای هدف مورد نظر رقابت می‌کنند و این بخش از مسابقه به وسیله داوران متخصص و نظر عمومی‌ مردم داوری می‌شود و در پایان به نفرات برتر طی مراسمی‌ با عنوان lavish gala هدایای ارزنده‌ای اهدا می‌شود.
بخش دیگری که در نمایشگاه جیتکس وجود دارد به رقابت‌های آزمایشگاهی دانش‌آموزی (Student Lab) اختصاص یافته است که با همکاری گوگل برگزار می‌گردد.

این رقابت به منظور جذب دانش‌آموزان با استعداد برای ارتقاء رهبران آینده ICT انجام می‌شود. پس از بررسی پروژهای ارائه شده توسط هیئت داوری، تعدادی از این پروژه‌ها انتخاب شده و بهترین پروژه‌ها به شرکت‌هایی که در زمینه ICT پیشرو هستند، ارائه خواهند شد.

GITEX 2019

تنها یک هفته باقی مانده است به برگزاری رویداد بزرگ GITEX سال 2019

همچون سال های گذشته امسال نیز ، رویداد GITEX در شهر دبی و در تاریخ 6 تا 10 اکتبر در مرکزتجارت جهانی دبی بزگرار میشود.

امسال بیش از 4500 شرکت از 140 کشور و در 290 ساعت پذیرای بیش از 100 هزار بازدید کننده از سراسر دنیا خواهند بود.

نمایشگاه GITEX امسال، با رونمایی از مگاترندها متفات از سال های گذشته خواهد بود.

موضوعات امسال نمایشگاه شامل مواردی چون:

اینترنت اشیاء، نرم افزارهای یکپارچه، راهکارهای تجاری و مدیریتی، اینترنت 5G ، شهرهای هوشمند، آینده حمل و نقل، مرکز تحقیقات و اطلاعات، تحلیل داده های بزرگ، فضای ابری، ساختمان هوشمند، زندگی هوشمند، پرینت های سه بعدی، صنعت رباتیک، امنیت شبکه و…

در نماشگاه GITEX امسال بیش از 9 کنفرانس با موضوعت مختلفی چون، شهر5G، شهروندان هوشمند، پیشرفت بازی، بازاریابی دیجیتالی و… برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.